2012-06-29

Otsikko tiivistää olennaisen

Olen pariin otteeseen kirjoittanut journalismista, verkkojournalismista, kustantajista ja muusta lehtialaan liittyvästä. Median toilailua uusmediassa seuratessa juttu suorastaan kirjoittaa itsensä.

Perinteinen tapa rakentaa uutinen on kärjellään oleva kolmio. Se tarkoittaa, että asian ydin kerrotaan otsikossa, sitä täydennetään ingressissä, ja kirjoituksen edetessä kuvaa täydennetään yksityiskohdilla.

Kyse ei tietenkään ole ainoasta tavasta rakentaa sen paremmin uutista kuin muutakaan lehtijuttua. Sisältöä voi ryhmitellä monella tapaa, ja nykyisellä hypermedian aikakaudella jutun ei tarvitse edes edetä millään tavalla lineaarisesti. Itsekin noudatan blogissani enemmän timanttimallia, jossa johdantoa seuraa itse asia, ja kliimaksin jälkeen kirjoitus hiljalleen kuihtuu pois.

On rakenne sitten mikä hyvänsä, otsikon on tarkoitus olla otsikko. Vaikka siinä ei paljastettaisi loppuratkaisua, sen tulisi kuvastaa vetävästi itse artikkelia.

Verkko-otsikoinnissa säännöt ovat kuitenkin muuttuneet. Otsikko ei välttämättä kerro mitään itse uutisesta vaan toimii vain täkynä, jolla lukijaa houkutellaan klikkaamaan itsensä sivustolle. Kyse ei ole edes yli-innokaan otsikkonikkarin harhailuista, sillä seuraavat esimerkkiotsikot eivät ole millään mittapuulla iskeviä.

Moukarihäkissä hurja yllätys - katso video! (YLE 29.6.2012 12:10)
Jotta yllätys olisi hurja, moukarihäkissä pitäisi äristä vähintäänkin vihainen kodiakinkarhu. Videomateriaali saattaisi olla hyvinkin mielenkiintoista, mutta sen paikka ei ole otsikossa.
Tämä on hyvä uutinen ylipainoiselle miehelle, joka kärsii seksihalujen puutteesta (Ilta-Sanomat 29.6.2012 11:49)
Uutinen olisi hyvä, jos se otsikoitaisiin oikein. Nyt se on vain vastenmielistä kävijämäärien lypsämistä.
Juotko neljä kuppia kahvia päivässä? Tämä siitä seuraa (Ilta-Sanomat 29.6.2012 06:02)
Ylenpalttinen journalistisen terän tylsistyminen? Ei, vaan pienempi riski sairastua paksusuolensyöpään.
Nämä liikkeet käännyttävät sinut jo ovelta (Taloussanomat 29.6.2012 06:01)
Otsikon perusteella uutinen kertoo joko eksklusiivisista herrakerhoista tai spastisen tanssin vaikutuksesta portsariin.

En pistä uutisiin edes linkkejä, sillä en tahdo houkutella ihmisiä pahoille teille.

Pari viikkoa sitten puolestaan MTV3 julkaisi uutisen Microsoft Surface-täppäristä. Pääkuva on napattu Engadget-sivustolta, alkuperäisessä uutisessa oli toinen kuva The Vergestä, ja sisältö oli lähinnä lainauksia eri sivustoilta.

Aiemmin lehdet tutkivat taustoja, siivilöivät uutissuota ja nostivat esiin merkittävimmät aiheet, mutta verkon uutisvuoksessa tämä ei enää toteudu. Yhdysvaltalaisen Gawker Median omistaja Nick Denton suunnitteleekin jo toimittajien sulauttamista kommentoijiin. Jos perinteinenkin media riipii sisältönsä ympäri verkkoa ja otsikoi uutisensa huonommin kuin keskiverto twiittaaja, mikä on toimittajan lukijalle tuoma lisäarvo?

1 kommentti:

Anonyymi kirjoitti...

Viimeaikoina joku jonka pitäisi ei ole aivan sisäistänyt, että YLE:n nettiuutiset välittyvät yöaikaan myös TV1:n Uutisikkunaan. On jokseenkin hölmöä, kun Uutisikkunaan lävähtää otsikko: "Balotelli onnistui taas - katso video!" En usko, että ko. taktiikalla saadaan kovin montaa lisäklikkausta.